Followers

Sunday, August 1, 2010

Derma darah selamatkan nyawa

hmm...aku suka derma darah..korang suka tak??orang kata kalau derma darah berat badan naik..ntah la..aku memang dah lama berat badan naik macam kene pam pun..heheheh ...masa aku tengah nak wat buku program untuk karnival kat sekolah aku semalam..(aku dah wat entry pasal karnival semalam..leh la klik kat sini ye..) aku cari pasal derma darah n jumpa slogan ni "derma darah menyelamatkan nyawa"...terus teringat kat arwah ayah aku...

masa arwah ayah aku kat hospital..aku nampak darah yang masuk dalam badan ayah aku jenis B...aku tanya mak aku darah apa...mak aku caka[ dia darah O..aku jadi pelik kalau ayah aku B, mak aku O..macam mane darah aku boleh jadi AB???then baru aku tau yg upenya ayah aku darah AB..disebabkan AB penerima pemurah..hahaha..maksudnya boleh terima sume darah tapi hanya boleh derma ke AB sahaja...makanya mungkin darah x cukup masa tu..doktor masukkan darah B kat ayah aku...

nak tau kenapa AB boleh terima sume darah??sebab dalam AB..ada A dan B..makanya boleh terima darah A dan darah B..untuk darah o pulak memang O ialah penderma pemurah..so otomatiknya AB boleh terima darah A, B dan O...bagi menderma pulak..darah AB kira macam kedekut la..dia boleh diderma kepada darah AB sahaja..sebab darah A anti B, darah B anti A..so tak boleh la....

terus aku tepikir..ayah aku yg AB dapat darah B...sedangkan mungkin ade orang B yang memerlukan darah B..terus tebukak minda dan hati aku untuk menderma darah..sebab aku tau dengan darah kita yang tak seberapa n kesakitan dicucuk jarum derma darah yang tak ubah macam kene gigit semut tu...akan dapat menyelamatkan nyawa orang lain..
doktor tengah check blood pressure orang bank rakyat yg peramah

first time aku derma darah dengan mira..mira yang ajak..dalam takut2 dengan jarum..aku temankan dia..bermula dari situ la aku mula derma darah sampai ke hari ni..tapi walaupun dah banyak kali derma aku tetap takut jarum..so...penyelesaiannya..pandang tempat lain masa orang tu cucuk jarum n fikirkan sesuatu yang boleh wat aku gembira dan ketawa..hehehe..menjadi tau petua ni...disebabkan aku ni kategori terlebih berat..makanya..450ml darah akan diderma setiap kali....bersamaan satu botol mineral kecik yang hampir penuh..hehehe..
 tengah menderma sempat lagi suh akak nurse aka kak lela x housemate kakak aku..hehehe...cam gedik x??

 close up gambar tangan sendiri (sila abaikan saiz tangan aku ye..hehehe)..

bukannya aku nak riak..cuma kalau dapat menambah minat orang yang membaca n follower aku untuk menderma darah...aku tumpang gembira
"MARILAH MENDERMA DARAH UNTUK MENYELAMATKAN NYAWA"

p/s: serius tak sakit pun...

No comments:

Post a Comment