Followers

Thursday, June 3, 2010

Lama Vs Baru

hmmmm..penat aku pikir apa nak buh tajuk entry aku yg nih..sebenarnya aku nak bercerita tentang teknolgi percetakan lama vs baru...
dah lama dah kan manusia jumpa teknologi cetak..dari gelek guna manual sampai la skang ni ade mesin cetak macam2..ade printer pc, fotostat, ade riso..sume tu untuk memudahkan manusia..

benar..tanpa lama xkan ade yang baru tapi semua yang lama pasti berevolusi menjadi yang baru...contohnya mammoth(gajah purba) dah berevolusi menjadi gajah yang ade skang ni...dari mesin gelek, sekarang, dunia ni dah ade mesin riso..

benarrr...kita x boleh lupakan yang lama...bak kata pepatah melayu jangan jadi kacang lupekan kulit...tapi...
di dunia yang semakin mencabar dan berteknologi tinggi ni..xsalah kita mengikut peredaran zaman dengan menggunakan yang baru disamping tidak melupakan yang lama...

mesin gelek ialah satu ciptaan manusia yang unik..aku kagum masa kali pertma lihat mesin tuh..tapi sampai sekarang aku masih tidak dapat menggunakan teknologi lama tu dengan betul..aku dah belajar banyak kali...n now i got problem..exam PJK esok, soalan yang digelek 4 m/s, tidak nampak n tidak boleh dibaca..jadi..penyelesaiannya..aku tetap pergi ke teknologi baru yang kurang bermasalah n mudah dikendalikan....

marilah kita sma-sama memanfaatkan kemajuan ciptaan manusia yang merupakan ilmu Allah...

mesin gelek --- teknologi lama


 mesin fotostat---teknologi baru [link]

p/s: sekali lagi seperti biasa n seperti entry2 sebelum ni...aku lari tajuk n mengarut ntah ape2 ntah...

No comments:

Post a Comment