Followers

Saturday, May 28, 2011

KanSer Rahim @ uterine cancer

Salam..ade sesorang yang aku kenal didiagnos dengan kanser rahim yang menyebabkan aku tergerak untuk menulis tentangnya...setelah aku membaca dari laman web dan blog-blog insan lain..aku jadi takut..kanser ni memang menakutkan tapi ramai juga yang survive..maka diharap dia juga dapat survive dalam melawan sel barah tersebut....


Sepertimana yang kita tahu..hanya makhluk Allah yang bergelar wanita sahaja mempunyai RAHIM yang mane akan melahirkan zuriat dan makhluk ciptaan Allah yang lain..makanya secara automatik..kanser ini hanya dihidapi oleh golongan wanita sahaja.....walaupun risikonya lebih kepada wanita berumo 50 tahun ke atas namun...masa kini semakin ramai wanita yang lebih muda sudah dikenalpasti menghidap kanser ini...


kanser rahim terbahagi kepada dua..kanser serviks dan kanser korpus
KANSER SERVIKS lebih terededah dan berisiko kepada wanita yang melakukan seks dan tidak menjaga kebersihan..ia lebih mudah dihidapi oleh wanita yang melakukan seks bebas...manakala...
KANSER KORPUS pula lebih cenderung kepada wanita yang sudah berumahtangga dan tidak mengandung,  obesiti dan tamosifen (mengambil ubat ini selepas menghidap kanser payudara meninggikan risiko kanser rahim.
Sebaliknya, pil kontraseptif mengurangkan risiko, bahkan 5 tahun selepas berhenti mengambil pil. Progesteron melindungi rahim.) 


antara SIMPTOM_SIMPTOM penghidap kanser ini ialah susah atau sakit semasa kencing, sakit pada abdomen, pendarahan, bagi kanser serviks, antara simpomnya ialah pendarahan yang luar biasa semasa melakukan seks atau diluar waktu haid (istihadah) manakala bagi kanser korpus pula...pendarahan walaupun sesudah putus haid (menopous)  


bak kata orang..mencegah lebih baik dari merawat..maka terdapat banyak cara untuk mencegah..yang pertamanya ialah dengan mendapatkan rawatan pengesanan awal seperti pap smear, ultrasound, aku rasa bagi wanita-wanita yang sudah berkahwin adalah sangat penting untuk menjalani rawatan pap smear...setiap 3 tahun...dan menjalani ujian klinikal..because its in our body..we can't see it..so,we have to do something...to prevent it.... bagi wanita yang terdedah dengan kanser serviks...untuk mencegah..gunakanlah kondom..sebenarnya kalau ikut nasihat aku...jagalah kebersihan badan luar dan dalam dan jangan la wat seks bebas....


memang..aku sangat takut even walau aku xkawen lagi...n banyak yang aku ak tau...tapi i'm a woman...so...takut la kan..diharap dia sembuh la....so..diharap juga info yang aku amik kat internet ni dapat serba sedikit membantu.....


korang boleh baca dengan lebih lanjut di web site2 dibawah ni..klik saje...


1. http://drrushdanoor.tripod.com/id13.html
2. http://www.screenoncancer.com/BM/download/uterine%20cancer_BM.html
3. http://jurnal-kesihatan.blogspot.com/2008/10/kanser-pangkal-rahim-kanser-serviks.html



No comments:

Post a Comment