Followers

Tuesday, April 20, 2010

Laung agung dan istiadat pengibar bendera...

Laung agung merupakan istiadat yang perlu dijalankan setiap kali perjumpaan pengakap ataupun di pagi hari semasa perkhemahan pengakap. antara turutan susunan laung agung adalah seperti berikut. gambar yang disertakan ialah semasa perkhemahan pengakap tahun 6 PKG Gemas tahun 2010 di tapak perkhemahan pasir besar pada 16 - 18 april 2010 yang lepas. perkhemahan ini disertai oleh ahli Pengakap kanak-kanak (PKK) disekolah-sekolah kebangsaan di Zon Gemas seramai 48 orang. istiadat laung agung ialah:

  1. para ahli PKK akan berjalan seperti biasa di kawasan tapak perhimpunan. kemudian Akela akan menjerit PEK....apabila mendengar sekali pek..ahli PKK akan berhenti dan berdiri tegak.
  2. Akela akan menjerit PEK..PEK..PEK..pabila mendengar 3 kali laungan pek, PKK perlu berlari dan mengerumuni akela. pada masa ini, kedua-dua tangan akela berrapatkan si dadadengan tapak tangan kanan di atas tangan kiri.apabila akela mendepangkan tanagn, PKK akan membuat bulatan mengelilingi akela dengan berpengang tangan. setelah bulatan kemas, tangan dijatuhkan.
  3.  
  4. selesai membuat bulatan, PKK menjingkitkan kaki. kemudian akela menjatuhkan tangan dan PKK perlu mencangkung dengan tangan lurus disisi. dengan serta merta, PKK perlu menyebut "AKELA KITA BUAT HABIS BAIK"
  5. Akela tabik (mencabar) seorang Ahli PKK yang bertentang dengan akela. kemudian PKK ini perlu bangun dan membalas tabik akela sambil berkata "KAMU BUAT HABIS BAIK?". setelah itu ahli PKK yang lain bangun sambil tabik dan menyahut "KITA BUAT HABIS BAIK". setelah akela menjatuhkan tangan barulah ahli PKK menjatuhkan tangan.
 
8.   seterusnya istiadat mengibarkan bendera..setelah selesai aktiviti di (4), akela akan menyebut "BENDERA" dan orang yang berada di kedudukan nombor dua dari kiri tiang bendera akan keluar dua langkah dan menuju ke tiang bendara dalam keadaan berkawad. kemudian pkk ini menyentak tali bendera dan bergerak kebelakang satu langkah dan terus tabik pada bendera. apabila pkk ini tabik pada bendera, semua ahli pkk yang lain mengikut tabik pada bendera. kemudian pkk ini bergerak ke kedudukan asaknya.


9.   seterusnya akela menyebut"NEGARAKU".semua pkk perlu menghadap bendera dan menyanyikan lagu negaraku.
10.     setelah itu, akela menyebut "DOA". pada masa ini, pkk di sebelah pengibar bendera akan bergerak ke hadapan satu langkah dan menyebut "UP" bagi menadah tangan dan terus membaca doa. setelah selesai pembaca doa menyebut "UP" lagi sekli untuk menjatuhkan doa.

  1.  
    11.   setelah selesai, akela akan melaporkan kepada ketua dan akela memberi taklimat kepada pkk.

    12.   untuk bersurai, akela akan menyebut "KELUAR BARIS" dan pkk perlu keluar baris dengan tiga langkah.
SETELAH SELESAI ISTIADAT LAUNG AGUNG DAN MENGIBARKAN BENDERA BARULAH AKTIVITI PERKHEMAHAN ATAU PERJUMPAAN DIJALANKAN.

p/s: terdapat masalah pernomboran turutan..harap maaf.

No comments:

Post a Comment