Followers

Friday, May 28, 2010

Sejarah pemerintahan Yang Dipertuan Besar Di Negeri Sembilan


Raja Melewar adalah anak raja Minangkabau dari Pagar Ruyung. Nama asalnya ialah Raja Mahmud putera kepada Sultan Abdul Jalil Pagar Ruyung.[1] Raja Melewar telah dititahkan oleh ayahandanya untuk pergi ke Negeri Sembilan untuk menjadi Yang DiPertuan Besar yang pertama.
Sebelum Raja Melewar bertolak ke Negeri Sembilan, Yang DiPertuan Pagar Ruyung telah merintahkan seorang kerabat diraja bernama Raja Khatib untuk pergi lebih awal membuat persiapan menyambut Raja Melewar di Negeri Sembilan. Bagaimanapun sesampainya Raja Khatib di Seri Menanti, dia telah mengaku sebagai anak raja yang dihantar dari Pagar Ruyung. Penghulu Seri Menanti bernama Penghulu Naam telah mengahwinkan anak perempuannya dengan Raja Khatib.
Sementara itu di Pagar Ruyung angkatan Raja Melewar mula belayar menuju Tanah Melayu. Bagaimanapun sebelum ke Negeri Sembilan, Raja Melewar terlebih dahulu mengadap Sultan Johor yang kemudiannya menganugerahkan cap mohor dan diberikan kuasa untuk memerintah semua tanah jajahan di Negeri Sembilan.
Selepas perlantikan itu Raja Melewar dan angkatannya berangkat menuju ke Negeri Sembilan melalui Naning. Sampai sahaja di Naning, angkatan Raja Melewar telah bertembung dengan angkatan perang Bugis pimpinan Daing Kemboja. Pertempuran berlaku dan akhirnya angkatan Bugis berjaya dikalahkan dan Daing Kemboja terpaksa melarikan diri.
Raja Melewar kemudiannya meneruskan perjalanan sehingga sampai di Rembau dan ditabalkan menjadi Yang DiPertuan Besar Negeri Sembilan di Kampung Penajis. Tempat bersemayam Raja Melewar ini sampai sekarang diberi nama Kampung Astana Raja.

Selepas pertabalan itu Raja Melewar memimpin satu angkatan perang untuk menyerang Raja Khatib di Seri Menanti. Penghulu Naam bertindak menderhaka dan bangun memberontak menentang Yang DiPertuan Besar Raja Melewar. Dalam peperangan itu Penghulu Naam berjaya dikalahkan dan dia telah dihukum pancung. Dengan itu selesaikan ketegangan dalam pemerintahan Negeri Sembilan ketika itu.

And I ask my friends about the feeling i feel everytime i sing patriotic songs...
kalau aku nyanyi main2 sambil beborak pun boleh meremang bulu roma aku..kak laila cakap maybe aku ade darah pahlawan..hehehe..ayah aku bukan askar..tapi bila di tengok salah silah ayah aku..memang moyang aku dulu datang mengiring raja melewar dari pagar ruyung..ni ayah aku yg citer..bukannya moyang aku menteri ke apa..cuma hulubalang je menurut ayah aku..mungkin sikit sebanyak jatuh kat aku kot patriotik dalam diri tuh..hehehe....
yess memang aku keturunan indonesia minang..coz moyang ayah aku dari pagar ruyung n uwan aku sebelah mak aku from jambi..both from sumatera...but i'm Malaysian..and I love Malaysia..aku sakit ati kalau orang nyanyi lagu negaraku n lagu negeri main2..terutamanya anak murid aku..memang siap la diorg pastu kene marah kalau x berdiri tegak masa nyanyi lagu negaraku kat perhimpunan..hehehe..
its good when you know about your family's history..but that's all i know n i know i have relative at rembau but i do not know them..
next time I'll tell you guys about suku...its all about adat perpatih.. hehehe

No comments:

Post a Comment